Transmedia storytelling como recurso didáctico para acercar la literatura impresa a la electrónica en la escuela: el caso de la serie Brasiliana Steampunk
DOI:
https://doi.org/10.14195/2182-8830_8-1_7Palabras clave:
narración transmedia, literatura fantástica, steampunk, enseñanza de la literaturaResumen
Este artículo tiene como objetivo discutir temas relacionados con la enseñanza de la literatura a partir del uso de dispositivos móviles y tecnologías digitales por parte de las nuevas generaciones de lectores. Para ello, primero abordaré la noción de narración transmedia – un modo reciente de producción de ficción que explora la relación entre la literatura electrónica y la literatura impresa – a través de una perspectiva histórica y crítica. En segundo lugar, discutiré el caso de la serie transmedia Brasiliana Steampunk (2014) como un proyecto que, a partir de la observación y el estudio de las narrativas transmedia, se plantea como un universo de entretenimiento que puede brindar a los docentes de secundaria y universidad una forma de Involucrar a sus estudiantes en la lectura, la investigación y el aprendizaje de la literatura brasileña clásica a través de la literatura fantástica en versiones de novelas impresas y en formato digital, desde cuentos electrónicos breves, cómics web y dramas de audio hasta otros recursos producidos para el entorno digital.
Descargas
Citas
AARSETH, Espen (1997). Cibertext. Perspectives on ergodic literature. Baltimore, MD: The Johns Hopkins University Press.
CASTILHO, Felipe (2017). Ordem Vermelha – Filhos da Degradação. Rio de Janeiro: Intrínseca.
FREEMAN, Matthew (2017). Historicising Transmedia Storytelling: Early Twentieth-Century Transmedia Story Worlds. London: Routledge.
GOMEZ, Jeff (2010). “O poder da narrativa transmídia.” [Entrevista conduzida, transcrita e traduzida por] Bruno Galo. Revista Isto É Dinheiro. 30 abril 2010. https://transmidiabh.wordpress.com/2013/10/03/o-poder-da-narrativa-transmidia/ [15 Agosto 2020].
GONÇALVES, Elizabeth Moraes (2014). “Da narratividade à narrativa transmídia: a evolução do processo comunicacional”. Narrativas transmedia – Entre teorias y prácticas. Eds. Carolina Campalans, Denis Renó e Vicente Gosciola. Barcelona: Editorial UOC. 15-26.
GOSCIOLA, Vicente (2014). “Narrativas transmídia: conceituação e origens”. Narrativas transmedia – Entre teorias y prácticas. Eds. Carolina Campalans, Denis Renó e Vicente Gosciola. Barcelona: Editorial UOC. 7-14.
JENKINS, Henry, Joshua Green, e Sam Ford (2014). Cultura da Conexão: criando valor e significado por meio da mídia propagável. São Paulo: Aleph.
JENKINS, Henry (2009). A Cultura da Convergência. trad. Susana Alexandria. São Paulo: Aleph.
KINDER, Marsha, e Tara Mcpherson, eds. (2014). Transmedia Frictions: The Digital, the Arts, and the Humanities. Oakland, CA: University of California Press.
KASTENSMIDT, Christopher (2016). A Bandeira do Elefante e da Arara. São Paulo: Devir.
MANOVICH, Lev (2001). The Language of New Media. Cambridge: MIT Press.
MATANGRANO, Bruno, e Enéias Tavares (2018). Fantástico brasileiro — o insólito literário do romantismo ao fantasismo. Curitiba: Arte & Letra.
PRATTEN, Robert (2011). Getting Started in Transmedia Storytelling. A Practical Guide for Beginners. Seattle: CreateSpace.
SPOHR, Eduardo (2010). A Batalha do Apocalipse. Campinas: Verus.
SPOHR, Eduardo (2011). Herdeiros de Atlântida. Campinas: Verus.
SPOHR, Eduardo (2013). Anjos da Morte. Campinas: Verus.
SPOHR, Eduardo (2015). Paraíso Perdido. Campinas: Verus.
TAVARES, Enéias (2014). A lição de anatomia do temível doutor Louison. Rio de Janeiro: Casa da Palavra/LeYa.
TAVARES, Enéias (2019). Juca Pirama Marcado para Morrer. Porto Alegre: Jambô Editora.
VANDERMEER, Jeff, e S. J. Chambers (2011). Steampunk Bible: An Illustrated Guide to the World of Imaginary Airships, Corsets and Goggles, Mad Scientists, and Strange Literature. New York: Abrams Image.
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
MATLIT oferece acesso aberto integral a todos os números. Os autores que publicam nesta revista concordam com os princípios seguintes:
- Os autores mantêm a posse do copyright e concedem à revista o direito de fazer a primeira publicação do seu trabalho nos termos de uma licença Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0), que permite a terceiros partilharem o trabalho com a condição de atribuição de autoria e de referência à publicação inicial nesta revista.
- Os autores podem fazer contratos adicionais para a distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada pela revista (por exemplo, publicá-la num repositório institucional ou num livro), com a condição de referirem a publicação inicial nesta revista.
- É permitido aos autores publicarem o seu trabalho em linha (por exemplo, em repositórios institucionais ou no seu próprio sítio web) antes e durante o processo de arbitragem, já que isso proporciona interações produtivas, assim como a possibilidade de citações mais cedo e em maior quantidade do artigo publicado (Ver The Effect of Open Access).
- Uma licença CC em formato legível por máquina encontra-se inserida em todos os artigos publicados pela MATLIT.
MATLIT embraces online publishing and open access to all issues. Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0), that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
- A CC licensing information in a machine-readable format is embedded in all articles published by MATLIT.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
- You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation.
- No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.