What do Children-Reporters Ask? Worldviews and Participation in Children’s Journalism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14195/2183-5462_45_11

Keywords:

journalism for children and adolescents, children-reporter, participation, worldviews, Visão Júnior

Abstract

The “Junior Reporter” is a section of the Portuguese children’s magazine Visão Júnior, where children can interview a public figure of their choice, asking whatever questions they like. This article aims to investigate how children take advantage of this experience to express their worldviews, as it is understood that their questions reveal their interests, tastes, and ways of perceiving the reality around them. Through content analysis, sections published between 2022 and 2023 were examined. The results show a predominance of girls among the junior reporters, particularly in the districts of Lisbon and Porto. Additionally, the questions posed by the children reflect an interest in success in the professional world, indicating that neoliberal principles of individualism and performance are also part of childhood concerns.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ariès, P. (1981). História social da criança e da família (2.a ed.). Zahar.

Bardin. L. (2016). Análise de Conteúdo. Edições 70.

Carmo, H., & Ferreira, M. M. (2012). Metodologia da investigação – Guia para a auto-aprendizagem (2a. ed.). Universidade Aberta.

Brites, M. J. (2015). O jornalismo e o quotidiano, a indústria e os jovens. Em S. Pereira, & M. Toscano (Eds.), Livro de Atas do 3o Congresso (pp. 312–324). CECS.

Brites, M. J. (2019). Comunicação e intervenção, através do jornalismo. Revista Aprender, (39), 5–13. https://doi.org/10.58041/aprender.62

Buckingham, D. (2000). The Making of citizens: Young people, news and politics. Routledge.

Buckingham, D. (2007). Digital Media Literacies: Rethinking Media Education in the Age of the Internet. Research in Comparative and International Education, 2(1), 43–55. https://doi.org/10.2304/rcie.2007.2.1.43

Buckingham, D. (2019). The Media Education Manifesto. Polity Press.

Carter, C. (2007). Talking about My Generation: A Critical Examination of Children`s BBC News-round Web Sites Discussions About War, Conflict and Terrorism. In D. Lemish, & M. G.tz. (Ed.), Children and Media in Times of War and Conflict (pp.121–142). Hampton Press.

Couldry, N. (2003). Media Rituals: A critical approach. Routledge.

Couldry, N., & Hepp, A. (2020). A construção mediada da realidade. Unisinos.

Coutinho, C. P. (2023). Metodologia de investigação em ciências sociais e humanas: teoria e prática (2.a ed.). Almedina.

Craney, A. (2019). Youth Leadership in Fiji and Solomon Islands: Creating Opportunities for Civic Engagement. In H. Lee (Ed.), Pacific Youth - Local and Global Futures (pp.137–158. ANU Press. https://doi.org/10.22459/PY.2019.06

Dardot, P., & Laval, C. (2016). A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. Editora Boitempo.

Dementshuk, M. E. (2016). Caixas de ressonância: estudos dos suplementos jornalísticos para crianças na Paraíba [Dissertação de Mestrado, Universidade Federal da Paraíba, Centro de Comunicação, Turismo e Artes]. https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/9626

Doretto, J. (2015). «Fala connosco!»: o jornalismo infantil e a participação das crianças, em Portugal e no Brasil [Tese de Doutoramento, Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade Nova de Lisboa]. http://hdl.handle.net/10362/17002

Duarte, J. (2011). Entrevista em profundidade. Em J. Duarte, & A. Barros (Ed.), Métodos e Técnicas de Pesquisa e Comunicação (pp. 62–83). Atlas.

Frau-Meigs, D. (2008). Media literacy and Human Rights: Education for Sustainable Societies. Media Studies, 14(1), 51–82.http://www.mediaresearch.cro.net/en/volumes/article/media-literacy-and-human-rights-education-for-sustainable-societies,610.html?Autor=&KeyWord=&Sadrzaj=

Livingstone, S., Mascheroni, G., & Staksrud. (2018). European research on children’s internet use: Assessing the past and anticipating the future. New Media and Society, 20(3), 1103–1122. https://doi.org/10.1177/1461444816685930

Marôpo, L. & Jorge, A. (2009). Os direitos (de comunicação) de crianças e jovens na esfera pública europeia: o papel da sociedade civil numa sociedade em rede. Media & Jornalismo, 8(14), 51–65. http://hdl.handle.net/10400.26/23245

Marôpo, L. (2021). Relatório final: Competências de informação para jovens da era digital (CIJED). Instituto Politécnico de Setúbal.

Mole, T. (2007). Byron’s Romantic Celebrity: Industrial Culture and the Hermeneutic of Intimacy. Palgrave Macmillan.

Morin, E. (2002). Cultura de massas no século XX. Forense Universitária.

Oliveira, A. S. (2022). Participação de crianças e adolescentes na produção de conteúdo do jornal Joca [Dissertação de Mestrado, Universidade Federal da Bahia]. https://repositorio.ufba.br/handle/ri/37723

Orlandi, E. P. (1997). As formas do silêncio: no movimento dos sentidos. Editora da Unicamp.

Pereira, S., Fillol, J., & Moura, P. (2020). Teens’ online and offline lives: How they are experiencing their sociability. In L. Green, D. Holloway, K. Stevenson, T. Leaver, & L. Haddon (Eds.), Routledge Companion to digital media and children (pp.152–160). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781351004107-14

Pereira, S., Brandão, D., & Pinto, M. (2021). bYou: A research proposal about and with children and youngsters as creative agents of change through the use of the media. In D. Raposo, N. Martins, & D. Brandão, (Eds.), Advances in human dynamics for the development of contemporary societies (Vol. 277, pp. 95–103). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-80415-2_12

Pereira, S., Brandão, D., & Toscano, M. (2024). “Participar é ter voz”: Conceções e tipos de participação de crianças e jovens portugueses de 11-13 anos. Em F. H. Pereira, F. I. da S. Ferreira, & C. I. dos Anjos (Orgs.), Anais do VII Seminário Luso-Brasileiro de Educação Infantil e III Congresso Luso-Afro-Brasileiro de Infâncias e Educação (pp. 1262–1273). Universidade Federal de Alagoas. https://ud10.arapiraca.ufal.br/repositorio/publicacoes/5203

Ponte, C., & Batista, S. (2019). EU Kids Online Portugal. Usos, competências, riscos e mediações da internet reportados por crianças e jovens (9-17 anos). EU Kids Online. NOVA FCSH.

Sarmento, M. (2003). Imaginário e culturas da infância. Cadernos de Educação/Faculdade de educação, (21), 51–69. https://revistas.ufpel.edu.br/index.php/educacao/article/view/6119

Silva, C. F. S., & Gomes, L. O. (2023). Participação política e infância: Como as crianças brasileiras se posicionam e se fazem presentes em seus contextos sociais. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, 31(30). https://doi.org/10.14507/epaa.31.7346

Sousa, J. P. (2005). Elementos de jornalismo impresso. Letras Contemporâneas.

Vraga, E. K., Tully, M., Maksl, A., Craft, S., & Ashley, S. (2020). Theorizing News Literacy Behaviors. Communication Theory, 31(1), 1–21. https://doi.org/10.1093/ct/qtaa005

Published

2024-11-06

How to Cite

Ferreira, A. C., & Doretto, J. (2024). What do Children-Reporters Ask? Worldviews and Participation in Children’s Journalism. Media & Jornalismo, 24(45), e4511. https://doi.org/10.14195/2183-5462_45_11